Despre Proiect

  • Stadiu de realizare total proiect 100% 100%
  • Activități de integrare pentru copii 100% 100%
  • Activități de integrare pentru experți educaționali 100% 100%
  • Activități pentru părinți 100% 100%

Proiectul predefinit ”Integrare sustenabilă socială și educațională prin activități sportive” din cadrul „Programului Dezvoltare Locală, Reducerea Sărăciei și Creșterea Incluziunii Romilor” a fost finanțat de Granturile SEE și Norvegiene (2014 -2021) Acesta a fost implementat de către Universitatea Naţională de Educaţie Fizică şi Sport din Bucureşti în parteneriat cu Norwegian School of Sport Sciences, având o durată de 4 ani – 2019-2023.
Bugetul proiectului a fost de 20.781.945 Lei

Proiectul a avut ca și obiectiv principal creșterea incluziunii educaționale pentru un număr de 2.600 de copii aflați în risc de excluziune socială, printr-o abordare integrată bazată pe activități sportive. Prin activitățile derulate, proiectul și-a propus să diminueze fenomenul de părăsire timpurie a școlii, atât prin creșterea gradului de participare la procesul educațional cât și prin creșterea nivelului de transfer între ciclurile de învățământ – clasa a VIII-a spre a IX-a (ISCED 2 – ISCED 3).

Acesta s-a derulat la nivel național, în cele 8 regiuni de dezvoltare, în 32 de școli din 24 de județe. Pe lângă activitățile de sprijinire a copiilor, s-a vizat și expunerea unui număr de 760 de experți educaționali și a unui număr de 800 părinți la instrumente specifice de lucru cu categoriile vulnerabile de copii, asigurând astfel o susținere integrată a acestora.

Părăsirea timpurie a școlii este un fenomen complex care generează pe termen scurt excluziune educațională iar pe termen mediu și lung excluziune socială și profesională. Combaterea sustenabilă a acestui fenomen prin activități integrate cu caracter sportiv reprezintă o prioritate strategică. Proiectul și-a propus să dezvolte metodologii specifice de lucru cu categoriile de copii vulnerabili, metodologii care, împreună cu rezultatele directe ale activităților din proiect sunt centralizate într-o propunere de politică publică”

De asemenea proiectul a propus întărirea capacității educatorilor din România de a asigura acces la un model de educație incluzivă adresat tuturor copiilor , prin activități integrate pe o durată de 4 ani cât şi creșterea conștientizării autorităților publice, a factorilor de decizie și a profesioniștilor din educație cu privire la abordările unui sistem de educție național cu caracter incluziv.

Activitățile de bază ale proiectului au inclus:

Servicii pentru grupurile țintă pentru copiii aflați în risc de excluziune educațională și socială: evaluarea statutului lor pentru a face o selecție corectă a activităților ce li se potrivesc fiecărora, activități incluzive bazate pe sport, sesiuni de consiliere și orientare, educație non-formale bazată pe deprinderea de abilități necesare în procesul de integrare, o masă caldă, participarea la competiții și tabere.

Servicii pentru specialiști: workshopuri pentru a prezenta metodologiile, sesiuni de consiliere, educație non-formală pentru dezvoltarea abilitățile  specifice necesare în lucrul cu copiii în risc de excluziune socială, participarea la campaniile de comunicare și conștientizare, implementarea unei caravane ce va cuprinde și alte localități din regiunile de derulare a proiectului, participarea la sesiuni de comunicare științifică

Servicii pentru părinți: campanii de comunicare structurată, consliiere de grup și workshopuri pentru prezentarea instrumentelor pe care aceștia le pot folosi pentru sprijinirea integrării copiilor lor

Studii și cercetări (analiză în profunzime a mecanismelor de excluziune socială pentru comunitățile participante: impactul sportului și activității de educație fizică în prevenirea fenomenului de părăsire timpurie a școlii și în integrarea socială, principalele obstacole în procesul de integrare socială – analiză pe grupul țintă principal și pe părinții acestora, relevanța activităților integrative în sistemul educațional formal și cum pot fi acestea implementate. Aceste analize vor contribui la formularea și implementarea metodologiilor din proiect și for constitui punctul central pentru propunerea de politică publică;

Dezvoltarea de metodologii specifice: patru metodologii specifice pentru incluziunea socială și educațională și pentru creșterea participării la actul educațional și îmbunătățirea ratei de transfer ISCED 2-3, bazate pe activități sportive (inclusiv inițierea unei politici publice pe această temă);

Activități bilaterale cu partenerul norvegian: schimburi de experiență pentru experți și pentru membri Comitetului de Politică Publică.

Grupul țintă 

Grupul țintă principal a fost constituit din copii în risc de părăsire timpurie a școlii și de excluziune socială, risc generat fie de statusul lor economic fie de dizabilități (din care 520 de etnie rroma și 260 cu CES). Acest grup a fost distribuit la nivel național în cele 8 regiuni de dezvoltare (și au fost selectați din rândul copiilor înmatriculați în ciclul secundar de învățământ ISCED 2). Proiectul s-a mai adresat și unor specialiști care lucrează în mod direct cu grupul țintă principal cât şi părinților.

În detaliu, grupul țintă principal a fost structurat după cum urmează:

– 1.200 copii aflați în risc de excluziune socială din minimum 16 școli selectate din următaorele județe: București, Giurgiu, Vrancea, Vaslui, Mureș, Bistrița Năsăud, Caraș Severin, Mehedinți. Acești copii au participat la activitățile integrate permanente ale proiectului

– 1.400 de copii din alte 8 județe pentru activități itinerante

Nevoile de integrare ale grupului țintă principal au fost identificate în mare ca rezultat al implementării proiectului anterior, proiect cu tematică asemănătoare:

– nevoia unui model de educație incluzivă care să adreseze problematicile și provocările generate de una dintre vulnerabilitățile lor

– nevoia unei motivații crescute în direcția participării la procesul educațional

– nevoia unor activități interactive cu caracter stimulativ, proiectate pe profilul lor specific de învățare

– nevoia de a simți o parte importantă din comunitatea educațională și socială

– nevoia de a fi ascultați și consultați

– nevoia de a înțelege și valoriza importanța educației pentru viitorul lor

Proiectul a împărțit acești copii în două categorii datorită limitărilor logistice și bugetare ale proiectului.  Scopul a fost includerea unui număr cât mai mare mare de copii în activitățile proiectului.

În plus grupul țintă a fost selectat în coformitate cu o procedură stabilită și aplicată în primele luni de proiect.  Egalitatea de șanse și transparența au fost valorile de bază ale procedurii de selecție. Fiecare membru al grupului țintă a fost consultat cu privire la activitățile proiectului participarea sa fiind condiționată și de acordul parental.

Grupul țintă secundar

Acesta a fost format din:

– Experți care lucrează în mod direct cu grupul țintă principal.  Experții au inclus: profesori, inspectori școlari, alți experți cu epertiză relevantă în acest domeniu

– Părinți selectați din rândul părinților copiilor din grupul țintă principal

Nevoile grupului țintă secundar au fost în mare parte identificate ca rezultat al implementării proiectelor anterioare cu tematici asemănătoare.  Grupul țintă secundar a fost selectat pe baza unei proceduri, pe durata primelor luni de proiect.  Egalitatea de șanse și transparența au fost valorile de bază ale procedurii de selecție.  Fiecare membru al grupului țintă va fi consultat cu privire la activitățile proiectului participarea sa fiind condiționată de acordul propriu. 

Evenimente speciale

Conferinţa de închidere a proiectului

Pe  data   de   22   septembrie,   proiectul   nostru,   Integrare   sustenabilă   socială   si  educațională prin activități sportive, început acum 4 ani, a sustinut Conferința de închidere   a   proiectului,   eveniment   ce   s- a   desfă șurat   în   cadrul   Universității Nationale de Educație Fizică  și Sport din București în prezența a 137 de invitați.Au participat oficialități de la ministerele de resort, partenerii externi, experții educationali, inspectorii, profesorii, colaboratorii si elevii implicați  în proiect. Proiectul   nostru   va   continua   cu   5   ani   de   sustenabilitate.

Conferinţa intermediară

Universitatea Națională de Educație Fizică și Sport din București, în parteneriat cu Norwegian School of Sport Sciences a organizat, vineri, 22 octombrie ora 12 00, Conferința intermediară on line a proiectului predefinit  INTEGRARE SUSTENABILĂ  SOCIALĂ ȘI EDUCAȚIONALĂ PRIN ACTIVITĂȚI SPORTIVE La conferință au luat cuvântul, Rectorul UNEFS București, profesor universitar dr. Florin Pelin, coordonatorul proiectului, profesor universitar dr. Gabriel Ghițescu (UNEFS București), reprezentantul partenerilor din Norvegia, profesor universitar Aage Radman (National School of Sport Sciences), din partea Ministerului Tineretului și Sportului, domnul Alexandru Radu– Sef Serviciu – Serviciul Implementare Proiecte Fonduri Nerambursabile, conferențiar universitar dr. Dan Badea – Responsabil Grup Țintă, profesor universitar dr. Doina Croitoru – Expert Incluziune Educațională, doamna Diana Pasat – Expert Implementare și Monitorizare – Studii și cercetări, domnul Gabriel Gâtejoiu – Expert Consiliere – Consiliere, orientare și formare, conferențiar universitar dr. Rareș Stănescu – Expert Comunicare și diseminare cât și profesori și experți regionali ai școlilor implicate în proiect. Conferința a marcat de asemenea și intrarea în ultimii 2 ani ai proiectului nostru.

Conferinţa de deschidere a proiectului

Evenimentul a avut loc pe data de 9 septembrie 2019 şi s- a desfăşurat în Sala de Marmură a Universităţii Naţionale de Educaţie Fizică şi Sport din Bucureşti.

În fața a 120 de invitați au luat cuvântul, Rectorul Universităţii Naţionale de Educaţie Fizică şi Sport din Bucureşti, profesor universitar dr. Florin Pelin, coordonatorul proiectului, profesor universitar dr. Gabriel Ghițescu (Universitatea Naţională de Educaţie Fizică şi Sport din Bucureşti), reprezentantul partenerilor din Norvegia, profesor universitar Aage Radman (Norwegian School of Sport Sciences), din partea Ambasadei Norvegiei, consilierul pe probleme legate de granturile SEE și norvegiene, doamna Grete Kristine Ødegaard, reprezentantul Comitetului Olimpic şi Sportiv Român, domnul Florin Mișcă, președintele Asociației Presei Sportive, domnul Dumitru Graur și fostul consilier al Ministerului Educaţiei Naţionale pe problemele minorităților, domnul Vasile Burtea.