Istoria școlii se împletește strâns cu istoria localității, primul document ,” Proventus Pastoris és Proventus Rectoris” care  atestă  funcționarea școlii în localitatea Sărățeni datează din 1643 din care reiese că alături de preotul reformat exista și un învățător-cantor. Locația exactă a școlii este necunoscută probabil că a existat lângă parohia reformată din sat. Terenul pe care s-a construit clădirea actuală a școlii a fost cumpărat de parohia reformată în anii 1850,1858.  În anul 1880,  după planul inginerului Margitai Gabor au început construirea noii clădiri, iar la data de 19 noiembrie 1881, școala nou construită  a fost predată parohiei reformate. Clădirea impozantă pentru vremea aceea era construită în stil secesionist îmbinat cu stilul tradițional, din lemn cuprinzând 3 încăperi spațioase pentru activități educative și două locuințe pentru dascăli. În turnul școlii era instalat un clopot din bronz care anunța școlarii de începerea orelor.

Cea mai mare încăpere a fost divizată, destinația locuințelor dascălilor a fost schimbată în săli de clasă, astfel numărul sălilor fiind în număr de 6 până în prezent.

În anul 1910 lângă  școală s-a construit o altă clădire cu 3 încăperi. Astfel s-a realizat actuala formă a instituției în care funcționează clasele 0-VIII.

Naționalizarea școlii s-a realizat la data de 27 iulie 1948.

 

Procesul instructiv-educativ se desfăşoară în trei corpuri de clădiri: în două corpuri funcționează clasele primare și gimnaziale cu un număr de 9 clase, în al treilea corp Grădinița cu Program Normal cu două grupe de preșcolari. Avem o sală de sport și un cabinet de informatică.

În clasele primare momentan avem 110 de elevi, în clasele gimnaziale: 58. La grădiniță există 48 de copii înscriși. Elevii sunt de etnie maghiară și romă.

Şcoala este caracterizată printr-un ethos profesional bun. Trăsăturile dominante sunt cooperarea, munca în echipă, respectul reciproc, atașamentul față de copii, respectul pentru profesie, libertatea de exprimare.

Personalul didactic este alcătuit din  20  cadre didactice dintre care 13  titulari şi 7 suplinitori calificați, majoritatea  cu o  experienţă didactică deosebită, grade corespunzătoare vechimii, deschise pentru perfecţionare şi sporirea calităţii actului instructiv – educativ.

Colectivul  de  cadre  didactice a demonstrat că este  preocupat  de  realizarea  unei  educații  de   calitate,  care  să  conducă  la  atragerea  unui  număr  cât  mai  mare  de  elevi  în  școală . Fiecare  membru  al  acestui  colectiv  acționează  conștient  pentru  atingerea  obiectivului  esențial  al  școlii  –  acela  de  a  sprijini  actualii  elevi,  viitorii  absolvenți,  pentru a-și atinge potențialul intelectual și a deveni cetățeni responsabili.

 Personalul  didactic auxiliar și nedidactic  este  alcătuit  din  persoane  responsabile,  conștiincioase  și  punctuale,  care  răspund  cu  promptitudine  la  solicitările  conducerii  școlii,  atât  în  realizarea  sarcinilor  de  serviciu  cât  și  în  realizarea  sarcinilor  suplimentare.

Climatul organizației școlare este deschis, stimulativ, caracterizat prin dinamism. Relațiile dintre cadrele didactice sunt deschise, colegiale, de respect și de sprijin reciproc. Întreaga echipă respectă Regulamentul de Ordine Interioară care cuprinde norme privind atât activitatea elevilor, cât și a cadrelor didactice.

Școala colaborează foarte bine cu autoritățile locale în ceea ce privește repartizarea fondurilor necesare pentru întreținerea și repararea școlii.

Relațiile cu părinții elevilor sunt întreținute prin şedinţe/întruniri cu părinții, în care aceștia sunt informați permanent despre problemele actuale şi viitoare ale școlii. Părinții sunt organizați în comitete pe clase și pe școală și sunt preocupați de problemele școlii.

În acord cu cerințele comunității locale unitatea noastră de învățământ a încheiat diferite acorduri de parteneriat prin care se urmărește centrarea întregii activități asupra elevului.