Metodologii și Cercetări

Metodologia de selecție a grupului țintă a proiectului este structurată după cu urmează:

1. Selectarea județelor în care se implementează proiectul

Scopul proiectului a fost să adreseze problematicile educaționale la nivel național. În consecință s-au implementat principalele activități ale proiectului în 24 de județe, împărțite în două categorii:
– 8 județe unde s-au derulat activități permanente cu grupul țintă al proiectului. Aceste județe sunt București, Giurgiu, Vrancea, Vaslui, Mureș, Bistrița Năsăud, Caraș Severin, Mehedinți. Am selectat aceste județe pe baza următoarelor criterii: venit foarte scăzut pe cap de locuitor, număr mare de emigranți, participare școlară scăzută corelată cu rate semnificative de părăsire timpurie a școlii. București a fost selectat datorită locației UNEFS unde s-au implementat activități cu copiii în risc de excluziune din București.
– 16 județe pentru activităție itinerante. Aceste județe au fost selectate în timpul proiectului conform: vecinătății cu cele 8 județe din prima categorie, venituri mici corelate cu participare scăzută la actul educațional

2. Selectarea școlilor sprijinite

Școlile din proiectul nostru au fost selectate pe baza unei metodologii implementate în prima parte a proiectului. Aceste școli au fost împărțite în două categorii:
– 16 școli unde s-au derulat activitățile constante din proiect. Sprijinul sustenabil acordat acestor școli a generat și o creștere de 1% a ratei de tranziție de la ISCED 2 la ISCED 3. Metodologia s-a bazat pe următoarele criterii:
– locație – școlile au fost localizate într-unul din cele 8 județe nominalizate, de preferat în comunități rurale afectate de excluziunea educațională și socială
– numărul de copii din ciclul gimnazial ISCED 2 (clasele V-VIII) per școală
– număr mare de absențe
– numărul elevilor cu vulnerabilități cunoscute: familii monoparentale, familii care beneficiază de ajutor social, unul sau ambii părinți lucrează în străinătate, rromi, copii cu CES
– infrastructură – facilități sportive, existența profesorilor de sport, accesibilitate la o formă de catering sau livrare de mâncare
– dorința de a face parte din proiect

– 16 școli unde s-au implementat activitățile itinerante. Aceste școli au fost implicate doar secvențial în activitățile proiectului fiind pregătite pentru a prelua și implementa modelul propus după perioada de implementare. Criteriile pentru selecția acestor școli sunt:
– proximitatea față de cele 16 școli unde se vor derula activități constante
– toate criteriile mai sus menționate. Școlile cu activități itineratne nu au nevoie de o infrastrucutră bine structurată pentru activități sportive dar vor pune la dispoziție un spațiu unde activitățile practice vor putea fi prezentate
Toate școlile au fost selectate împreună cu ISJ-urile. Un expert din aceste ISJ-ri a făcut parte din proiect (8 experți) și a coordonat în mod direct relația cu școlile. S-au încheiat acorduri de colaborare cu fiecare școală participantă. În plus, câte un coordonator din cele 14 școlil cu activități constante a făcut parte din echipa de proiect

3. Selecția copiilor – grupul țintă principal

– 1200 de copii din 16 școli în care se au derulat activități constante. Metodologia de selecție se bazează pe cooperarea cu profesorii din cadrul școlilor, pe acordurile parentale și pe egalitatea de șanse. În baza principiului de desegregare, am încercat să selectăm pentru proiect clase omogene din școli astfel încât accentul să fie pus pe incluziune și nu pe excluderea vreunui membru al comunității de la activitățile proiectului
– 1400 de copii din 16 școli în care s-au derulat activități itinerante. Metodologia de selecție s-a bazat pe aceleași principii
Pentru copiii cu dizabilități, metodologia de selecție s-a derulat prin implicarea experților UNEFS și a autorităților locale reprezentative (CJRAE, psihologii școlari etc.)

4. Selecția grupului țintă secundar

– 760 profesori selectați din școlile participante precum și din alte școli cu provocări similare din regiune
– 800 părinți ai GT principali

5. Metodologii specifice